tinggalkan link anda di sina ya..senang mau jenguk :)

penjejak

20 August 2010

~Beautiful Life~









Pada suatu hari di
sekolah, seorang murid
bertanya pada gurunya. Ketika itu guru tersebut
sedang mengajar mengenai kasih sayang.



Pelajar: "Cikgu mcm
mana kita nak pilih seseorang yang terbaik
sebagai orang yg paling kita sayang? Macam mana
juga kasih sayang itu nak berkekalan?"



Cikgu: "ok, kamu ikut
apa yang saya suruh.
Kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas
rumput sambil memandang rumput
didepan kamu. Pilih yg PALING cantik tanpa
menoleh ke blakang walau skali. Dan petik
rumput yg PALING cantik,bawa ke kelas"



Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada
sehelai rumput pun ditangannya. Cikgu
bertanya, kenapa tiada rumput yg dipilih ?




Pelajar: "tadi, masa
saya berjalan, saya
carilah rumput yg paling cantik. Mmg ada
banyak yg cantik tp ckgu kata petik yg
paling cantik, maka saya pun terus berjalan
ke depan sambil mencari yg paling
cantik tanpa menoleh ke belakang lg. Tp sampai dipenghujung
padang, saya tak jumpa yg paling cantik.
Mungkin ada diantara yg dibelakang saya td
rumput yg paling cantik tp cikgu dah cakap tak
boleh menoleh kebelakang semula, jd
tiadalah rumput yg sy boleh petik."



Cikgu: " ya itulah
jawapannya. Maknanya
apabila kita telah berjumpa dgn seseorang
yg kita sayang, jgnlah kita mencari
lg yg lebih baik dari itu. Kita patut hargai
orang yg berada di depan kita sebaik2nya.
Jgn kita menoleh ke belakang lg kerana yg
berlaku tetap dah berlaku. Semoga yg
berlalu tidak berulang lg. Dan ingatlah org
yg paling kita sayang itulah yg paling cantik
dan paling baik walaupun nak ikutkan
banyak lagi yg cantik dan baik seperti rumput
tadi..



0 KOMEN ANDA:

Post a Comment